donderdag 27 mei 2010

Stoppen met snurken door een computerkussen

Professor Daryoush Bazargani van de afdeling computerwetenschap van de universiteit van Rostock heeft op eengezondheidsconferentie in Duitsland een prototype gedemonstreerd van zijn anti-snurk kussen. Het idee is als volgt. De snurker slaapt op een kussen bestaande uit een aantal luchtcompartimenten die verbonden zijn met een computer. Deze computer (die je bijvoorbeeld op je nachtkastje zet) analyseert de snurkgeluiden en zorgt door het vullen of laten leeglopen van bepaalde compartimenten dat je hoofd anders gaat liggen en je niet meer snurkt. Diverse amerikanen hebben al belangstelling voor het idee getoond. Ik kan het me wel voorstellen dat het een ellende is als je partner snurkt. Zelf heb je er natuurlijk geen last van. Wat mij alleen niet prettig lijkt is dat er een computer naast mijn bed staat. Zelf heb ik een hekel aan geluiden om me heen, vooral ’s nachts, en een computer maakt altijd
geluid, ook al heb je er nauwelijks actieve componenten in. Ik ben dus vooral benieuwd wat de geluidsproductie van het apparaat gaat worden als het over een tijd mogelijk op de markt komt.