dinsdag 1 juni 2010

Snurken - Volkskrantreizen

Vandaag ben ik in Burgos en heb ik me in laten inschrijven bij de lokale Refugio. Als ik de slaapzaal zo bekijk vermoed ik dat het er vannacht weer eens wild aan toe zal gaan. Ik blijk gelukkig gezegend te zijn met een rustige slaap. Hooguit een “Petit Melody” tijdens- en net na het inslapen maar daarna hoor je me niet meer.Het kan ook anders:
In St. Jean Pied de Port sliep ik ook in de lokale refugio. Ik had graag in de Nederlandse Gite geslapen maar helaas, die was vol. Ik mocht er wel komen eten (en drinken) wat erg aardig was. Boven me sliep een man die veel bleek te snurken maar door vermoeidheid van de lange wandeltocht van die dag, de wijn van de Nederlandse Gite en mijn oordoppen had ik daar gelukkig geen last van. Toen ik ´s nachts naar de WC moest (vanwege de wijn) viel het gesnurk pas op. Het hele bed stond te trillen. Helaas was de wijn uitgewerkt maar deden de vermoeidheid en de oordoppen nog steeds hun werk en viel ik weer in slaap.
In Ostabat sliep ik op de kamer met slechts 3 dames. Ik had er vertrouwen in en niet eens mijn oordoppen klaar gelegd. Wat een vergissing. Eén van de dames kon er wat van zelfs dusdanig dat vermoeidheid en wijn alleen niet voldoende waren. Ik had mijn oordoppen nodig. Deze moesten dus midden in de nacht opgezocht worden met slechts het licht van mijn mobiele telefoon aangezien mijn zaklantaarn kapot was. Hierdoor werden de twee andere dames ook wakker (of waren ze dat al?) behalve…. onze snurkster.
In Saint Palais sliep een man in een apart kamertje. ´s Nachts begreep ik waarom, het bleek het snurk kamertje te zijn. Helaas was zijn geronk dusdanig dat het zelfs op de slaapzaal te horen was maar ook hier deed mijn gereedschap het goed.
Het ergste geval so far was Anne Marie die ik in Estaing tegen kwam. Anne Marie was een lieve, gezellige, Franse, niet schriele dame die een apparaat in haar rugzak meesjouwde.Dit niet onaanzienlijk apparaat bleek tegen snurken te zijn. ´s Nacht ging Anne Marie naar de WC en vergat bij terugkomst haar apparaat weer aan te zetten. In dit geval trilde niet alleen haar bed maar de hele slaapzaal. Na protest uit verschillende bedden werd het apparaat weer ingeschakeld en kon er weer rustig geslapen worden.